Eesti suuremate jaekettide majandustulemustest selgub, et enamik neist suutis oma turuosa säilitada. Vaata, kui suurt kasumit teeniti ning millised on käesoleva aasta peamised arendustegevused.

Kõige suuremat turuosa omab Coop Eesti, kes tegi möödunud aastal läbi aegade parimad tulemused nii käibe kui ka kasumi osas. Käive kasvas võrreldes eelmise aastaga 4,2%. Coop Eesti 2016. aasta netokäive oli 508,3 miljonit eurot ning aruandeaasta kasum oli kokku oli üle 13,3 miljoni euro.

2016. aasta lõpu seisuga kuulus Coop Eestile 351 müügiüksust, suurenedes aastaga 3 kaupluse võrra.

Kokku investeeris Coop Eesti 2016.a. põhitegevuse arendamisse 27,9 miljonit eurot. Peamistelt investeeriti logistikakeskuse rajamisse, logistika seadmetesse, infotehnoloogiasse ning jaekaubandusse.

Teist positsiooni hoidva Maxima Eesti 2016. aasta müügitulu oli 445,2 miljonit eurot, kasvades aastaga 1,1%. 2016. aastal renoveeriti 5 kauplust ja alustati ettevalmistusi lähiaastate suurtele renoveerimisprogrammile. Eelmise aasta lõpuks oli Maximal 75 kauplust üle Eesti.

2016. aastal keskenduti peamiselt äriprotsesside tõhustamisele ja ärikultuuri muutusele. Ajavahemikul 2015 – 2016 tehti kogu grupi raames koostööd rahvusvaheliste konsultantidega, kes aitasid täiustada äriprotsesse ja reformida ettevõtte juhtimismudelit. Selle tegevuse üheks tulemuseks oli uue juhtimiskultuuri juurutamine, mis tõi kaasa selgema ärijuhtimise ja otsuste vastuvõtmise struktuuri.

Maxima Eesti lõpetas 2016. aasta puhaskahjumiga summas 11,7 miljonit eurot. „Negatiivse tulemuse põhjustas kinnisvarapoliitika jätkuv uuenemine – toimus vara väärtuse ja amortisatsiooni ümberarvestus. Kaubandustegevuse tulemus oli positiivne ning võrreldes eelmise aastaga oli kasumlikkus 1,5 korda suurem,“ kirjutas ettevõtte aruandes.

Eelmise aasta lõpuks oli Selveril 47 kauplust ning 2016. aasta müügitulu 398,7 miljonit eurot, kasvades aasta varasema perioodiga 4,3%. Selveri käibe kasvu toetas inimeste reaalsissetulekute kasvust kantud keskmise ostukorvi suurenemine ja edukad turunduskampaaniad. Tihenevas konkurentsis on uute kaupluste avamisega juurde võidetud uusi kliente ja ületatud eelmise aasta ostude arvu tase. Negatiivset mõju käibe kasvule avaldasid eelmise aasta veebruaris suletud Kerese Selveri võrra kõrgem võrdlusbaas ning renoveerimistööde ajaks ajutiselt kahe kaupluse saamata jäänud käive. Kaupluste vaates veavad müügitulu kasvu viimastel aastatel avatud ja uuendatud Selverid.

Selveri 2016. aasta puhaskasum oli 12,2 miljonit eurot ületades 2015. aasta puhaskasumit 3,7 miljoni võrra. Eestis teenitud kasumi kujunemisel on eelkõige mõju avaldanud kaupade müügist teenitud brutokasumi suurenemine, mis on saavutatud eelkõige kaupade müügi optimeerimispõhimõtete muudatuste ning kaupade sisseostuprotsessi optimeerimise.

2016. aastal avas Selver kolm uut kauplust ja renoveeris kaks.

Rimi Eesti Food 2016. aasta müügitulu oli 389 miljonit eurot, seega aastane käibe kasv oli 5,7%. Ettevõtte opereeris majandusaasta lõpu seisuga 88 kaupluses. 2016. aastal avati kuus uut kauplust ning suleti neli kauplust.

2016. aastal investeeris ettevõte uute kaupluste rajamisse ja olemasolevate kaupluste uuendamisse 9,3 miljonit eurot.

Rimi Eesti Food toetab jätkusuutlikku arengut ja pöörab erilist tähelepanu keskkonnasäästlikkuse poliitikas.

Prisma Peremarketi 8 kaupluse müügitulu oli 190,5 miljonit eurot. Ettevõtte jaoks oli eelmine aasta stabiilne. Jätkusid uuele majandustarkvarale üleminekust tingitud protsessimuudatused ettevõttes. Samuti arendati eFoodie keskkonda.

Ettevõte plaanib jätkuvalt ja läbikaalutletult laiendada oma tegevust Eesti jaeturul. Tänasel päeval on läbirääkimisel võimalikud jaekaubanduspinnad erinevates Eesti paikades. Eelmisel aastal ühtegi uut kauplust ei avatud, kuid plaan on oma võrgustikku laiendada lähiaastatel.

OG Elektral oli eelmise aasta lõpuks 57 toidu- ja esmatarbekaupade kauplust ning lisaks 3 tööstuskaupade kauplust. Ettevõtte müügitulu oli 102,9 miljonit eurot, mis on 9,4% rohkem, kui aasta varem. Puhaskasumit teeniti 7,1 miljonit eurot. 2016. aastal investeeriti põhivarasse kokku 10,1 miljonit eurot.

OG Elektra avas eelmisel aastal kolm kauplust. Samuti alustati veel ühe kaupluse laiendamist, mis sai valmis 2017. aasta veebruaris.

Tegevused 2017. aastal

Coop Eesti eesmärgiks on teha 2017. aastal tihedamat koostööd kohalike hankijatega piirkondliku sortimendi täiendamiseks. Samuti soovitakse kaupluste tulusust ja efektiivsust suurendada koos uute tehnoloogiate rakendamisega (iseteeninduslahendused).2017. aasta eesmärgiks on ka päikeseenergia projektiga alustamine taastuvenergia kasutuselevõtuks uues logistikakeskuses ja kauplustes.

Maxima Eesti peamiseks eesmärgiks saab olema müügi suurendamine juba töötavates kauplustes. Lisaks sellele avati juba käesoleval aastal Tallinnas Vilde teel x-formaadi kauplus ning aasta lõpus plaanitakse avada XXX-formaadi kauplus Haabersti ringil. 2017. aastal plaanitakse renoveerida viis olemasolevat kauplust.

Samuti keskendutakse tarneahela tõhususe parandamisele, sealhulgas hanke- ja ladustamistegevuste, automaatse tellimise ja laos asuvate kaupade käitlemisprotsesside arendamisele. 2017. aasta peamisteks väljakutseteks saab olema jaekaubandusturu äge konkurents, kiire inflatsioon, teenindusvaldkonna tööjõupuudus ja maksupõhimõtete kiired muutused.

Selveri 2017. aasta prioriteediks on klientidele suurema lisaväärtuse pakkumine, turuosa kasvatamine ning jätkuv efektiivsuse suurendamine. 2017. aastal on juba avatud kolm uut kauplust ning plaanis on veel kahe kaupluse avamine.

Rimi Eestil on 2017. aastal plaanis täielikult loobuda Säästumarketi kaubamärgist ning kauplused kujundatakse ümber Mini Rimideks. Projekti käigus on plaanis sulgeda kaheksa kauplust.

Prisma Peremarketi käesoleva aasta olulisemateks eesmärkideks on oma kliendibaasi ning –arvu kasvatamine ja tegevuse jätkuv efektiivistamine lähtuvalt ettevõtte väärtustest.

OG Elektra plaanib käesoleval aastal majandusaasta aruande kohaselt avada 8 uut kauplust.

LOE ARTIKLIT kaubandus.ee:

FOTO: Raul Mee

.

 

Jaga uudist: