Kaupmeeste Liidu tegevjuht Nele Peil toob välja viis punkti, mis kaubandusel on oodata käesoleval 2018. aastal.

Rahvusvahelises kaubanduses süveneb protektsionism. Euroopa Liidust tuleb üha enam signaale kaubandusvaldkonna suurema reguleerimise kohta. Samas läheb meie peamistel kaubanduspartneritel hästi, tarbijate kindlustunne on kõrge ning Eesti sisetarbimine paljudes kaubandusharudes kasvab. Kokkuvõtvalt ennustab alanud aasta kaubandusele kasvu. Aktsiisikaupu müüvatel harudel on samas piirikaubanduse tõttu rasked ajad ning ülemaailmsed e-kaubanduse gigandid astuvad üha enam kõigile kandadele.

Mugavuskaubandus süveneb

Kaupmehed pingutavad selle nimel, et kiire elutempoga tarbijal oleks võimalikult kiire ja mugav ostukogemus. Väikesed kodulähedased poed uuenevad ja lisanduvad. Sortimentides teevad ilma nišitooted: tervislik toit, taimetoit, eksootilisemad maitsed valmistoidus. Valmistoitude valik muutub üha põnevamaks ning kaasavõetava toidu trend jätkub.

E-kaubandus jätkab kasvu

Lisaks konkureerimisele, on tänu omni-channel lähenemisele e-kauplused ka paljudel tavapoodidel ning toetavad seeläbi kliendimugavust ja käibekasvu. 2017. aasta nägi e-kaubanduse jõulist laienemist toiduainete müüki. Suured ketid arendasid oma e-poode ja asusid ise pakkuma kojuvedu. Kvaliteet on täna väga hea ja teenus toimib. Ehk toob alanud aasta kaasa pakkumise laienemist.

Hinnatõus ja sisetarbimine kasvavad

Jätkub hinnatõus, mis on Eestis kriisijärgselt olnud kõrgemaid Euroopa Liidus. Hinnatõusu veavad endiselt palgatõus, aktsiisid, maailmaturu hinnad ning lisanduv bürokraatia ja maksukoormus. Sarnaselt 2017. aastaga pidurdab hinnatõus tarbimise kasvu ning suunab teatud kaupade ostud Eestist väljapoole. Samas toetavad sisetarbimise kasvu tulumaksureform, tarbijate kõrge kindlustunne, madalad hoiuseintressid, soodsad laenud ning vähene tööpuudus.

Jalakäijasõbralikkus ja kaubavedu on vaja sobituma panna

Kaubanduskinnisvara poolelt jätkatakse ehituste ja renoveerimisega linna ääres ja linnasüdames. Peatänava projekti ellu jõudes peaks südalinn muutuma oluliselt autovaenulikumaks ning jalakäijasõbralikumaks. On oluline nende arengute taustal tagada, et Tallinn nende projektide kõrval kogemata kaubaveologistikat välja ei sureta. Vanalinnas ja südalinnas tegutsevad restoranid, meelelahutusasutused ja käib vilgas kaubandustegevus, mis võiks ka tulevatel aastatel linnarahvale jõukust tuua. Selleks peab säilima võimalus sinna kaupa kohale toimetada.

Lootused uuele aastale

Lisaks ennustustele jagame paari lootust tulevaks aastaks. Kaubandus saab müüa vaid seda, mida inimesed ostavad. Seega loodame, et sellel aastal kasvab veelgi eestimaalaste teadlik tarbimine ja keskkonnast hoolimine. Puudutagu see siis kodumaiseid või tervislikke tooteid, väiksemat pakendikasutust, jäätmete sorteerimist või toiduraiskamist. Ning muidugi loodame tuleval aastal näha suuremat teenindajate töö hindamist, head teenindust ja häid kliente.

Loe artiklit kaubandus.ee:

 

Jaga uudist: