Territoriaalsete ostupiirangute lõpetamine tooks hindu alla

Kaubandussektor alustas detsembris teavituskampaaniaga, mis kutsub poliitikuid lõpetama suurte tööstuste kehtestatud territoriaalseid ostupiiranguid.

Suured tarbekaupu tootvad tööstused sunnivad kaupmehi ostma enda tooteid igas riigis kindlalt esindajalt. Mõnes Euroopa riigis müüakse samu tooteid kaupmeestele soodsama hinnaga. Läbi piirangu osta tooteid odavamalt, tekitavad tööstused osades riikides kunstlikku inflatsiooni ja teenivad aastas Euroopa tarbijate pealt lisatulu 14 miljardit eurot.

Kui kaupmeestel oleks vabadus osta tuntud brändide tarbekaupu vabalt valitud edasimüüjalt vabalt valitud Euroopa riigis, aitaks see kauplustes toodete hindu alla tuua.

Ülikiire hinnatõusu kontekstis on viimane aeg, et Euroopa Komisjon asuks tegutsema, peatamaks tootjate liigrikastumine tarbijate elukalliduse tõusu arvelt.

Tänasel päeval määravad paljud rahvusvahelised suurtööstused igas riigis enda esindaja, kellelt kohalikud kaupmehed peavad just selle turu jaoks kehtestatud hinnaga tooteid ostma. Toodete tootmise kulu erinevatele turgudele on sageli suuresti sama. Selleks, et toode tunduks oluliselt erinev, muudavad tootjad veidi toodete märgistust, koostisosi või pakendit või lubavad osade enda toodete müüki ainult teatud Euroopa riikides. Mõnda toodet ei olegi võimalik seetõttu eesti turul pakkuda. Need kaupmehed, kes püüavad tootjate seatud piirangutest mööda pääseda läbi keskse sisseostu või ostu läbi teise turu, võivad avastada ennast olukorrast, kus nende tellitud mahte piiratakse või takistatakse tarneid.

Tarbijatele tähendavad territoriaalsed ostupiirangud enamasti väiksemat valikut ja kõrgemat hinda. Euroopa Komisjoni raport hindab territoriaalsete ostupiirangute tekitatud rahalist kaotust euroopa tarbijatele vähemalt 14 miljardi euro suuruseks. Vaadates kappavat hinnatõusu ja tarbijate ostujõu langust on viimane aeg Euroopa Komisjonil jõuliselt sekkuda suurtööstuste tegevuse takistamiseks.

Kaubandus on väikese kasumimarginaaliga mahuäri (toidukaubanduses on tavaline kasumimarginaal 1-3%). Suurte tarbekaupu tootvate tööstuste kasumimarginaalid jäävad enamasti 15-30% ringi ning marginaale aitab kõrgena hoida võimalus määrata igas riigis oma toodetele erinev müügihind.

Oleme kaubandussektori poolt pikka aega seda murekohta otsustajatele selgitanud, aga tänase elukalliduse tõusu kontekstis kutsume tarbijaid meie sõnumile oma tuge andma. Saate seda teha allkirjastades alloleva pöördumise ja saates selle Eesti Tarbijakaitse-ja Tehnilise Järelevalve Ametile (info@ttja.ee), Konkurentsiametile (info@konkurentsiamet.ee), Majandusministeeriumile (info@mkm.ee) või Eesti saadikule Europarlamendis (Andrus Ansip, Sven Mikser..)

Lisainfot kaubandussektori kampaania kohta leiab SIIT:      #SingleMarket4All